Navigare necesse est

Året var 1984, jag och min bror skulle gasta på Gotland Runt ombord på en Crown 39 ägd av en kille från Katrineholm som gillade stora segelbåtar och snabba bilar. Hans motto var "kör man tillräckligt fort hinner man före älgen", min uppgift ombord var att navigera och min brors rorsman. AP Navigatorn var då ett nytt hjälpmedel till navigationen och jag hade aldrig rört vid en innan start, inte ens sett någon. Ett par dagar innan start kom instruktionsboken på posten hem till mig så jag skulle hinna lära mig hur den fungerade. Efter en snabb genomläsning konstaterade jag att det var nog bäst göra en lathund med de inställningar och programmeringar som behövdes för seglingen så sagt och gjort jag satte ihop en sådan som jag tog med mig ut till Sandhamn dagen innan start. Väl på plats i båten så gick det fort att med hjälp av lathunden lägga in de waypoints m.m. som vi hade nytta av. Båtägaren var lätt imponerad av lathunden och visade den för ett par andra deltagare som mig ovetandes frågade honom om de kunde få kopiera den. Döm om min förvåning när jag senare under dagen vid ett besök på regattaexpeditionen såg en hel trave av min lathund ligga där för alla att ta.

Båten på bilden är inte den vi seglade utan en Volvo Ocean Race 65 seglad av Bouwe Bekking som med den här båten under namnet Team Brunel blev totaltvåa respektive totaltrea i Volvo Ocean Race 2014-15 samt 2017-18. När detta skrivs seglar de utefter Gotlands västkust på väg tillbaka mot målet i Sandhamn med en fart av 19,7 knop

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Under parasollet

Diggilo diggilej

Slaget vid Farsta Creek