Giro di arbete

Sommaren närmar sig sitt slut, skolorna har börjat och i och med det har fler slutat sina semestrar och börjat arbeta igen. Och fler än någonsin verkar välja cykel som sätt att ta sig in till stan, inget fel i det jag tycker också det är bra motion att cykla. Men varför denna brist på respekt för sina medtrafikanter, bara för att Ni cyklar är ni visserligen miljömedvetna men Ni är inte guds utsedda och ska ha företräde i alla lägen. Dessutom har jag för mig att är det en kombinerad gång och cykelbana så är det gångtrafikantens hastighet som gäller och inte bara den som går utan även cyklisten som ska underlätta och hålla undan. Som det är nu får man som gångtrafikant ofta hoppa eller slänga sig ut i gräset eller nässelsnåret vid sidan av gångvägen för att inte bli påkörd av någon tidsjagande cyklist som passerar i full fart utan att vare sig ge signal före eller flytta sig en decimeter i sidled. Ofta får man istället höra okvädesord från dem för att man är ute och går och som de tycker är i vägen för dem. Obs! cyklisterna på bilden har inget med texten att göra.

Ett annat problem är alla dessa eldrivna sparkcyklar som blivit legio i och utanför stan, jag anser att vi ska följa efter det de gjort i London, totalförbjuda dem, eller i alla fall inte tillåta dem vara uppe på trottoaren utan även de färdas på cykelbanan och gärna även ha ett tvång återlämna dem där de togs eller på annan därför avsedd plats när tiden eller batteriet tagit slut och inte bara lämna dem där man just då råkar vara. Jag kan förstå att de ställer till bekymmer för synskadade när de ligger i högar på trottoaren, där måste myndigheterna sätta krav på uthyrarna.

Så nu har jag gnällt färdigt för i dag, nästa blogg kommer troligen bli mer positiv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Under parasollet

Diggilo diggilej

Slaget vid Farsta Creek