Hundra kronor per år

Man kan nu återigen ifrågasätta president Trumps mentala ålder efter hans beslut att ställa in ett beslutat stadsbesök och inte åka till Danmark eftersom de nekat honom köpa Grönland, mig påminner han mer och mer om ett barn som inte får sin vilja igenom och därför skrikande, sparkande och gråtande slänger sig ner på golvet vägrande flytta på sig. Att en sådan människa ska få styra och ställa i en militär stormakt som USA överstiger mitt förstånd.

Men nu var det inte det jag skulle skriva om. När jag och min bror växte upp hade vi ett sommarnöje nära en insjö mitt i skogen några mil norr om Åkersberga. Hela skolloven tillbringade vi där och även många helger året runt. Somrarna var fyllda av lek och bad och på vintrarna grillade vi korv samt åkte skidor. Jag minns att vi ibland cyklade ner till närmaste affär i Össebygarn för att köpa glass eller godis. Affären låg en halvtrappa ner i ett hus mittemot kyrkan. Det här var i slutet av 50- och början av 60-talet då en pinnglass kostade 50 öre, en liten chokladkaka kostade 2 kronor och det fanns 5-öres kola. En cykeltur på kanske en och en halv mil tur o retur. En sommar fick mina föräldrar oss att med ett löfte om 100 kronor var inte äta godis alls under ett helt år, pengar hade ett annat värde då och jag har för mig att vi skippade godiset i ytterligare ett år för att få 100 kronor till.
På hemvägen från landet på vår väg ut till Farsta där vi bodde då åkte vi alltid genom stan, Essingeleden eller några andra kringfartsleder fanns inte på den tiden. Ofta stannade vi till i Götgatsbacken ned mot Medborgarplatsen för köpa hemlagad italiensk glass hos ”fantastiska gotto”, en rund glad italienare med fru stod bakom disken och slevade upp glassen i behållare så vi kunde ta med den hem. Glassen tillverkade de själva där i butiken. Andra gånger kunde vi istället stanna längre ner på Götgatan intill Åhlens eller Åhlen & Holm som det hette då, där på andra sidan gatan fanns Skansgrillen och där servererades det engelsk biffstek med lök och pommes frittes. Restaurangen stängdes ner många år senare, vad som finns i den lokalen nu vet jag inte.

Bilden är från Planket i år

Kommentarer

  1. Ang. Trump. Grönländarna påpekade i går att dom var i Amerika först och krävde att få köpa tillbaka USA - för en billig penning givetvis med tanke på den enorma statsskulden och om man också skulle tvingas ta hand om Trumph. Anders W.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Under parasollet

Diggilo diggilej

Slaget vid Farsta Creek